Új felülettel, egyszerűbb kezeléssel, több funkcióval újult meg az online továbbképzési információs rendszer. A több, mint tíz éves program továbbfejlesztésére már nem volt lehetőség, így az elmúlt időszaban egy olyan informatikai háttér került kialakításra, amely hosszú időn keresztül tud majd rugalmasan igazodni a változó igényekhez.
Tájékoztatunk mindenkit, hogy az új OTIR felülete 2023. januárjában teljesen megújul, a rendszer január utolsó napjaiban kerül élesítésre. A szakmai továbbképzési pályázatokat és mostantól az egyéni kérelmeket is kizárólag ezen az új felületen keresztül lehet majd beküldeni a MÉK Továbbképzési Szakértői Testülete felé!
Vezetői összefoglaló
Az elmúlt évtizedben a tűzvédelmi tervezés és a tűzvédelemmel kapcsolatos kivitelezés olyan lényeges építőipari technológiai szakággá vált, amely magas színvonalon végezve jelentős hozzáadott érték teremtésére képes a bekerülési költségek jelentős optimalizációja mellett. A megfelelő képzési, minőségbiztosítási, jogosultsági, kompetencia-fejlesztési, jogi-, illetve és eljárási környezet fokozatos és folyamatos korszerűsítésével ezen értékteremtő folyamatok tovább fejleszthetőek ezzel is biztosítva a létesítési költségek optimális szinten tartása mellett a tűzvédelem szempontjából is fenntartható épületek létesítését.
A tájépítész (táj-és kertépítész) műszaki ellenőr a tájépítészek által tervezett alkotások, építési tevékenységét követi végig, ellenőrzi a tervnek való megfelelést, az engedélyekben előírtak betartását az építtető, beruházó megbízásából, vagyis a kivitelező munkáját ellenőrzi.
Az e-mobilitás gyors terjedésével a hagyományos járművektől eltérő, az akkumulátorokból kiinduló tűzesetek is megjelentek. Ugyan a mai napig nem mutattak ki különbséget a hagyományos robbanómotoros meghajtású járművek és az elektromos járművek tűzkeletkezésének gyakorisága között, azonban egy elektromos járművek tüzeinek lefolyása alapvetően eltér a hagyományos meghajtású járművekétől.
1.Általános kérdések, elvek
Szükség van egy minden építési folyamatot átfogó és szabályozó, rövid, az építéssel foglalkozók számára jól érthető és kezelhető (nem csak jogászok által értelmezhető), tömör, egységes építési törvényre. Ennek érdekében:
Javasolt egy törvény alá vonni a mai Építési törvényt, a Településképi törvényt és az Örökségvédelmi törvénynek az épített örökségvédelemmel foglalkozó részét. A településképi védelem az építési folyamat előkészítésének és végrehajtásának egyik legfontosabb eleme, így e törvényben a helye. Az épített örökségünk védelme jórészt építési, vagy az építéssel összefüggő tevékenység, aminek folyamata az előkészítéstől a megvalósításig lényegében azonos egy új beruházási folyamattal. Az épített örökségünk nemcsak a műemlékeket és az egyéb védelemmel rendelkező építményeket kell, hogy jelentse, hanem minden értéket hordozó megvalósult épületét.
Tájékoztatunk mindenkit, hogy 2022. december 1. napját követően új pályázat benyújtására nincs mód, így előre nem igényelhető továbbképzési pont 2023-ban megrendezésre kerülő továbbképzésre. A kérelmeket kizárólag az új felületen keresztül lehet majd beküldeni a 2023. január elején bevezetésre kerülő rendszeren keresztül.
Addig szíves türelmüket kérjük!
1. A MÉK a költségvetésében a tagság részéről jelentkező, az építész kamarához tartozó szakterületeket (építészet, műemlékvédelem, belsőépítészet, táj- és kertépítészet, településtervezés, területrendezés, tűzvédelem) népszerűsítő, a szakmagyakorlást segítő, a szakmagyakorlók munkáját bemutató, dokumentáló, az építészek összetartozását erősítő szakmai feladatok megvalósítására egy hozzájárulási alapot hoz létre.
Az állami építési beruházások rendjéről szóló törvény tervezetének társadalmi egyeztetési anyaga az alábbi linken keresztül érhető el: https://kormany.hu/dokumentumtar/allami-epitesi-beruhazasok-rendjerol-szolo-torveny
A Magyar Építész Kamara a területi építész kamarák és a szakmai tagozatok véleményét kikérve és azokat beépítve részletes véleményt állított össze a törvénytervezettel kapcsolatban, melyet a társadalmi egyeztetés keretében megküldött az Építési és Közlekedési Minisztérium részére.